Cyprichromis leptosoma Tricolor



Som synes ser hanen tämligen annorlunda ut och jag tycker bilden tydligt visar varför jag är på jakt efter fler.
Hanarna finns även i en blå färgvariant. Detta är ganska vanligt i just Cyprichromis-släktet att hanarna finns i två olika färgvarianter. Ofta är det bara färgen på stjärtfenan som skiljer säg åt. Om en svart hane ger upphov till endast svarta hanar eller av både blå och svarta låter jag vara osagt.
Jag kompletterade för några år sen med två blå hanar eftersom jag endast hade svarta, men tyvärr finns inte dessa kvar i livet.

Cyprichromis-arterna kan vid ett första intryck ses som en vek och snäll liten ciklid, men skenet bedrar. De kan vara ganska tuffa gentemot konkurrerande hanar. De hålls bäst i grupper om minst fyra hanar och så många honor det finns plats för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0