Blocket-fynd



En morgon i somras råkade jag springa på en annons på Blocket om diverse Tanganyikaciklider till salu några mil bort och som av en händelse fanns alla förutsättningar för att fynda. Det fanns ekonomiska resurser i plånboken, det fanns plats i mina akvarium för nyförvärv och framförallt jag hade tid och möjlighet sätta mig i bilen och dra mot Höör under eftermiddagen.
En del i annonsen var redan tingat, men det fanns fortfarande en hel del godbitar kvar som lät lovande. Väl framme visade det sig vara en liten odling i ett villagarage inte alls olikt mitt eget fiskrum. Utan prut inhandlades tre nya arter: Ett gäng halvvuxna Cyprichromis leptosoma Kantalamba med några tillhörande yngel, fyra Xenotilapia spilopterus Mabilibili och en trio Altolamprologus compressiceps Yellow Chaitika.
En förmodad hona av de sistnämnda ses på bilden ovan.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Hoppas du blev nöjd med fiskarna, ser ut att dom har det bra.

Skulle vara trevligt att hälsa på någon gång och se hur du har det.

Mvh H.E.J.

2012-01-10 @ 09:23:26
Postat av: Pigge

Tjenare Henrik!

Jodå, firrarna jag köpte mår finfint. En X. spilopterus var död i påsen när jag kom hem som du vet, men övriga tre har lekt vid minst ett tillfälle. Resulterade inte i några yngel tyvärr. En "hona" A. compressiceps valde komma undan hanens uppvaktning genom att hoppa ur akvariet. De två som är kvar verkar komma hyggligt överens, men visar inget intresse för sin snäcka. C. leptosoma-gruppen är intakt och har gett en del yngel och fler är på gång.

Jag såg att du hade en del intressanta firrar till salu i mellandagarna, men jag hade varken tid eller finanser att göra ett besök i Höör-trakten igen :-(

Du är hjärtligt välkommen göra ett besök i Nybrostrand, hör av dig nån dag innan bara så jag är hemma när du kommer.

2012-01-10 @ 10:18:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0