Dåligt med firrar i den här bloggen...



Ciklidvännerna i Malmö har de senaste åren besökt Zoozajac´s stora akvariemässa i Duisburg, Tyskland. Vi besöker då naturligtvis även butiker, grossister och odlare i området. AquaFarm var en sådan odlare/grossist som alltid besöktes. Tyvärr lades verksamheten ned för två år sedan och drivs numera i betydligt mindre skala i källaren hemma i ägarens villa och inte som tidigare i ett stort växthus.
Hursomhelst, den här bilden tog jag 2009 i ett av deras odlingsakvarium. Cyprichromis sp. Jumbo Kitumba är en favorit jag försökt mig på ett antal gånger utan att lyckas. Just för tillfället har jag endast två hanar och två honor som ska kompletteras framöver.
Det speciella med denna tanganyikaciklid är att hanarna är otroligt variabla i färgerna. De kan bli alltifrån helt blåa till helt gula och allt däremellan. Honorna blir enfärgat brunbeige.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0