Raritet



Hos AquaTreff fanns även ett fåtal små, förskrämda stackare av den här rariteten till salu. 25 euro styck var priset och det kan tyckas väl tilltaget för en 3-4cm liten grå sill, men jag stod länge och funderade på om jag skulle köpa med mig ett gäng hem. Ekonomin var som vanligt begränsad och jag var tvungen prioritera andra fiskinköp.
Trematocara variabile heter den här lilla Tanganyika-cikliden och bilden är tagen på Zoozajac´s ciklidmässa 2009 i ett av utställningskaren. Vad är det då som får mig att falla pladask för en liten och i ärlighetens namn tämligen färglös "sill"? Jag vet inte, kanske för att den är extremt ovanlig? Tror inte det finns några exemplar i Sverige och det kittlar väl kanske att vara först?
På vår resa 2010 var jag bättre stadd i kassan och jag såg fram emot att köpa med mig ett gäng hem, men givetvis fanns det då inga att köpa och det fick till min stora besvikelse bli andra inköp :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0