Plastbaljor



(2009-05-19)
För många år sedan köpte jag två stycken 1m3-baljor för att dra upp yngel i lite större skala. Kapades ned till att rymma ca.600 liter och blir bra mycket billigare än motsvarande stora akvarium. I dessa drog jag bland annat upp några hundra Röd zebra som alla fick kasseras. De blev tämligen färglösa och inget jag ville sälja vidare. Har senare fått höra att man inte kan dra upp röda fiskar i vita plastbaljor, alltså inte platy eller svärdbärare heller! I svarta eller grå går det alldeles utmärkt och för icke röda fiskar går det bra med vita baljor.
Hursomhelst kommer mina baljor till användning nu som tillfällig förvaring av mina fiskar medan jag bygger akvarium, ställningar o.s.v. Lyckligtvis har jag endast likartade fiskar som ska kunna samsas i baljorna någon månad. De som inte passar ihop i baljorna eller som jag är extra rädd om kommer placeras i en ställning med akvarium som ska sättas upp inom kort. Leca-blocken under baljorna för att få lite höjd och därmed bättre drag i slangen när det ska bytas vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0